Lista aktualności Lista aktualności

EDUKACJA LEŚNA NIE ZNA GRANIC - kontynuacja

W dniach 15-19.05.2016r. odbyła się druga edycja polsko-niemieckiego projektu z edukacji leśnej pod nazwą „Edukacja leśna nie zna granic”.

Pomysł projektu zrodził się na bazie ponad 20-letniej współpracy pomiędzy leśnikami z Nadleśnictwa Szklarska Poręba, a leśnikami z Hesji (Schutzgemeinschaft Deutscher Wald). Partnerem projektu ze strony niemieckiej były: Gallus-Schule w Grünbergu http://www.gallus-schule-gruenberg.de/index.php, SDW Hessen http://www.sdwhessen.de/, ze strony polskiej: Nadleśnictwo Szklarska Poręba, Szkoła Podstawowa im. Caspara Davida Friedricha w Kopańcu http://www.spkopaniec.pl/ i Przedszkole Samorządowe nr 2 w Szklarskiej Porębie http://www.przedszkole2.szklarskaporeba.pl/.

W poniedziałek 16.05.2016r. uczestniczyliśmy we wspólnej leśnej wyprawie edukacyjnej pod hasłem: Magicznym Szlakiem karkonoskich skrzatów w Przedszkolu Samorządowym nr 2 w Szklarskiej Porębie (dzieci i dorośli biorą udział w wycieczce do lasu, gdzie szukają leśnych skarbów, a pomagają im w tym skrzaty karkonoskie). Scenariusz zajęć został przygotowany przez  nauczycieli z Przedszkola Samorządowego nr 2 p. Grażynę Niebielecką i Janinę Wołoszko  z wykorzystaniem Bajkowego Przewodnika. Atmosfera leśnej wyprawy była radosna, przyjazna, optymistyczna i odkrywcza, co widać na twarzach dzieci.

W środę 18.05.2016r. uczestnicy projektu wzięli w pokazowej lekcji przyrody przygotowanej przez SP im. Caspara Davida Friedricha  w Kopańcu. Po południu obejrzeli sztukę teatralną „Leśne Szepty", wystawioną przez dzieci ze SP w Kopańcu w Artystycznej Galerii w Kromnowie, będącą jedną z części projektu „Edukacja Leśna nie zna granic". Sztuka została napisana przez niemiecką pisarkę Karinę Lotz, przetłumaczona przez leśnika Alinę Sudoł-Kornalewicz, a zinterpretowana i dostosowana do warunków regionalnych przez  Panie Nauczycielki Annę Kaczorowską, Barbarę Maczek-Ziętarską, Kamilę Radwańską  ze SP w Kopańcu. Sztuka „Leśne Szepty" ujawniła duże talenty aktorskie wśród dzieci oraz potężne zaangażowanie, nauczycieli, rodziców w edukację leśną. Zrozumienie przez rodziców działań Nadleśnictwa Szklarska Poręba w kierunku prowadzonej edukacji leśnej dobrze rokuje naszej wspólnej przyszłości.

W czwartek 19.05.2016r.  odbyła się wspólna akcja edukacyjna w Ośrodku Edukacji Ekologicznej „Jeleniówka" w Chromcu, polegająca na przygotowaniu przez polsko-niemieckie zespoły oferty edukacyjnej dla dzieci ze Szkoły Podstawowej w Kopańcu i Wojcieszycach w postaci 9 stacji edukacyjnych. Na poszczególnych stacjach edukacyjnych dzieci mogły dowiedzieć się, że różne  gatunki drewna mają różną gęstość i zwiedzić „Jeleniówkę" z jej przewodnikiem Stanisławem Gmyrkiem. Podczas zabawy w kunę i wiewiórki dzieci dostały informację o właściwościach akustycznych drewna; aktywnie uczestniczyły w cyklu rozwojowym żaby; dowiedziały się, jak samemu zbudować domek dla owadów i wspólnie postawić most Leonarda. Mogły poznać właściwości minerałów występujących w Górach Izerskich i Karkonoszach, śmiać się i płakać razem z karkonoskimi krasnoludkami, uczestniczyć w łańcuchu pokarmowym na stacji edukacyjnej „zjadam i jestem zjadany". Myśliwi z Koła Łowieckiego „Jeleń" przygotowali dla dzieci pokaz psów myśliwskich. Wszystkie aktywności i zabawy na stacjach zostały przygotowane tak, aby zminimalizować barierę językową pomiędzy uczestnikami. Zajęcia edukacyjne zakończyły się wspólnym ogniskiem, podsumowaniem projektu i planami na przyszłość.

W części turystycznej delegacja niemiecka miała również możliwość odwiedzić Wrocław, w tym Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych we Wrocławiu, natomiast w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego wysłuchać krótkiego wykładu prof. Anny Mańko-Matysiak na temat bogactwa kulturowego Dolnego Śląska. Z kolei wycieczka w Góry Izerskie i spacer do „Małej Izerki" w Czechach dostarczyły uczestnikom niezapomnianych wrażeń przyrodniczych.

Wspólnym polsko-niemieckim projektem „Edukacja leśna nie zna granic" udowodniliśmy, że edukacja leśna nie zna granic zarówno na etapie wspólnych działań projektowych, jak i też na poziomie językowym, a prócz tego możemy się wzajemnie od siebie uczyć i rozwijać swoje pasje.