Asset Publisher Asset Publisher

EDUKACJA LEŚNA NIE ZNA GRANIC

Polsko-niemiecki projekt pod nazwą „Edukacja leśna nie zna granic”.

Przedsięwzięcie powstało na bazie 20-letniej współpracy pomiędzy leśnikami z Nadleśnictwa Szklarska Poręba, a leśnikami z Hesji (Schutzgemeinschaft Deutscher Wald). Polegało na przygotowaniu i przeprowadzeniu wspólnych zajęć z edukacji przyrodniczo-leśnej dla dzieci ze szkoły Gallus-Schule w Grünbergu.

Gallus-Schule jest szkołą integracyjną tzw. szkołą wsparcia do której uczęszczają dzieci z niewielkimi obciążeniami psychicznymi i fizycznymi w wieku od 6 do 18 lat.

Cele projektu:

  • prezentacja polskich działań z zakresu edukacji przyrodniczo-leśnej wśród niemieckich dzieci, nauczycieli, leśników,
  • wymiana doświadczeń z zakresu edukacji przyrodniczo-leśnej pomiędzy leśnikami polskimi i niemieckimi,
  • podniesienie własnych umiejętności, zdolności poprzez doświadczenia strony niemieckiej,
  • prezentacja zrównoważonego modelu polskiego leśnictwa,
  • prezentacja własnego regionu (Góry Izerskie, Karkonosze), atrakcyjnego turystycznie i kulturowo.

Delegacja Nadleśnictwa Szklarska Poręba we wrześniu spędziła w Hesji prawie tydzień.

W ciągu 5 intensywnych dni zwiedziliśmy Holz-Technik Musseum w miejscowości Wettenberg, spacerowaliśmy po niemieckich lasach, podziwialiśmy piękno okolicznych miasteczek, w rozmowach z niemieckimi sympatykami lasów rozwijaliśmy – niekiedy ukryte - talenty językowe, ale przede wszystkim – bezgranicznie oddaliśmy się pracy z niemiecką młodzieżą.

Uczestniczyliśmy w zwykłym życiu szkoły. Jednego dnia każdą osobę z grupy polskich leśników przydzielono do klasy w Gallus-Schule. Jako nauczyciele i uczniowie w jednej osobie - braliśmy udział w lekcjach wychowania fizycznego, matematyki, gotowania, muzyki, przyrody, w zajęciach  w szkolnym warsztacie.  Mogliśmy zobaczyć od wewnątrz jak trudna a jednocześnie przyjemna jest praca z dziećmi w ich szkole.

Dzień Lasu w Gallus-Schule Grünberg był dla wszystkich wielkim wydarzeniem. W pobliskim lesie zespoły polsko – niemieckie przygotowały 22 stanowiska edukacyjne. Każde z nich przybliżało uczniom zagadnienia związane z lasem, rozwijało wyobraźnię lub praktyczne umiejętności. Można było usłyszeć odgłosy, jakie wydaje jeleń podczas rykowiska, można było zbudować most bez użycia gwoździ, można było zbadać właściwości sorpcyjne torfu, ocenić twardość różnych gatunków drewna, można było sprawdzić: celność w rzucie do celu, pamięć w grze „Bystrzak" i ułożyć puzzle z wizerunkami zwierząt, można było zmierzyć stojące drzewo za pomocą linijki, pobudzić zmysły stąpając boso po „leśnym materiale" i uwolnić emocje  biorąc udział w leśnym przedstawieniu.

 

Choć przez cały czas  pobytu u naszych zachodnich Sąsiadów padał deszcz - pogoda ducha nie opuściła nikogo.